Vueling verwelkomd als nieuw lid bij IATA

Dinsdag 9 juni 2015 — De luchtvaartmaatschappij zal haar voordeel kunnen halen uit kostenreducties op transacties met andere IATA-leden.

De Spaanse maatschappij is het IATA-lid met de laagste kost per unit.

Vueling, de drukste luchtvaartmaatschappij op haar thuisbasis in Barecelona, kondigt vandaag haar lidmaatschap aan bij de International Air Transport Association (IATA) tijdens de 71e Jaarlijkse Algemene Vergadering van IATA in Miami, Florida.

Het IATA-lidmaatschap versterkt Vueling in haar rol van high service low-cost carrier, vergroot het aantal opportuniteiten wat betreft partnerships en reduceert de interne kosten.  IATA vertegenwoordigt zo’n 260 luchtvaartmaatschappijen in meer dan 115 landen, waarbij Vueling het IATA-lid zal worden met de laagste kost per unit.

Om lidmaatschap te kunnen aanvragen, moeten luchtvaartmaatschappijen een speciale registratie kunnen voorleggen, de IATA Operational Safety Audit (IOSA). Vueling bereikte deze registratie in 2012 na een streng auditprogramma, waarin de gehandhaafde operationele veiligheid en kwaliteit bij de maatschappij werd gecertifieerd.

“Aansluiten bij IATA is een belangrijke prestatie voor Vueling en het gevolg van onze voortdurende inspanningen om aan de hoogste industrienormen te voldoen. Bovendien verbreedt het lidmaatschap de mogelijkheden van Vueling om nog meer kosteneffectief te zijn, evenals een actieve speler op relevante industriekwesties”, aldus Alex Cruz, Chairman & CEO van Vueling.

Vueling, dat deel uitmaakt van de IAG Group, begon met de uitbreiding van haar routes en frequenties in 2009. Het jaar nadien begon de maatschappij met het aanbieden van aansluitende vluchten, waarmee de thuisbasis Barcelona El Prat uitgroeide tot de best aangesloten luchthaven van Europa. Dit resultaat werd ook bereikt door middel van intercontinentale verbindingen via overeenkomsten met andere maatschappijen, zoals British Airways, Qatar Airways en American Airlines.

"We verwelkomen Vueling graag in de wereldwijde familie van IATA-luchtvaartmaatschappijen. We kijken ernaar uit om samen met Vueling vooruitgang te boeken op de gemeenschappelijke verbintenissen binnen de industrie - over alle businessmodellen heen – naar een steeds veiligere, meer efficiënte en duurzamere connectiviteit", concludeerde Tony Tyler, directeur-generaal en CEO bij IATA.

Over Vueling

Vueling werd in juli 2004 opgericht. Met een vloot van twee Airbus A320-toestellen die vier routes bedienden wou het een uitmuntende service tegen zeer competitieve prijzen aanbieden. Tien jaar later verzorgt de maatschappij vluchten op meer dan 365 verbindingen naar 155 bestemmingen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Vueling zal deze zomer een vloot van meer dan 100 toestellen inzetten. Ze telt nu 22 focusluchthavens, 2 Europese hubs, nl. Barcelona El Prat en Rome-Fiumicino, en vervoerde al meer dan 95 miljoen passagiers.

Alex Cruz,  Chairman & CEO bij Vueling & Tony Tyler, directeur-generaal en CEO bij IATA