Trouwring verloren in het vliegtuig

De vreemdste voorwerpen achtergelaten aan boord bij British Airways

Vrijdag 24 juli 2015 — Je herkent het misschien: na een vlucht van meer dan tien uur sta je te popelen om aan je reis te beginnen, maar eens je de luchthaven verlaat, merk je dat je zonnebril nog in het vliegtuig ligt. Je bent niet alleen: Elk jaar worden meer dan 30 000 voorwerpen teruggevonden aan boord van British Airways vluchten die vertrekken vanuit of toekomen op Terminal 5 op London Heathrow. Nu de zomervakantie goed gestart is, bereidt British Airways zich alvast voor op een nieuwe lading waardevolle en soms minder waardevolle achtergelaten voorwerpen.

British Airways dook in haar statistieken en publiceert de cijfers van verloren voorwerpen die tijdens een gemiddelde maand gevonden worden door het personeel na een vlucht. Na elke vlucht wordt het vliegtuig immers grondig schoongemaakt en worden alle verloren voorwerpen minutieus verzameld. Met een royaal bagagebeleid van 23 kg toegelaten ruimbagage en 10 kg toegelaten handbagage, blijken passagiers al eens iets te vergeten...

iPads, smartphones, uurwerken, knuffels, jassen en juwelen zijn enkele standaard verloren voorwerpen, maar sommige reizigers vergeten veel vreemdere of echt kostbare zaken, zoals een trouwring, 800 sigaretten of een autostoeltje voor baby’s. “Hoe ongewoon ze ook mogen zijn, onze medewerkers doen altijd hun best om het voorwerp terug te bezorgen aan de rechtmatige eigenaar”, aldus Katinka Van Ekeren, commercial manager Benelux bij British Airways.

Een hele klus

De Britse luchtvaartmaatschappij onderzocht onlangs de 2 558 voorwerpen die gedurende een maand gevonden werden na een vlucht vanuit of op London Heathrow en biedt graag een blik op haar conclusies. Met stip op 1 staan alle soorten computers (506 stuks), een op vijf voorwerpen betreft een laptop, tablet, smartphone of e-reader. Elektronische accessoires zoals hoofdtelefoons, camera’s, speelconsoles, opladers of usb-sticks werden maar liefst 444 keer geteld. Kledij is het derde meest vergeten item met 295 stuks. Brillen (116 paar) en geldsommen (77 keer) vervolledigen de top 5 van vergeten voorwerpen.

“Onze Airport Arrival Service Managers en hun teams zetten zich dagdagelijks in om passagiers zo snel mogelijk te herenigen met hun vergeten item. Kinderen stoppen onmiddellijk met huilen als ze hun favoriete knuffel terug in hun armen krijgen, terwijl oudere passagiers net weleens een traantje durven wegpinken (van opluchting en ontroering) bij het terugvinden van een trouwring, camera of bril. Het is soms hartverwarmend om te zien hoeveel een voorwerp kan betekenen voor een passagier,” besluit Katinka Van Ekeren.

Wordt een teruggevonden item niet onmiddellijk geclaimd door de rechtmatige eigenaar, dan wordt het voor maximaal drie maanden in bewaring gegeven bij Bagport, de bagage-afhandelaar van Heathrow Airport. Na drie maanden worden de verloren goederen vervolgens geschonken aan het goede doel of verkocht tijdens een uitverkoop.

Over British Airways

British Airways maakt deel uit van International Airlines Group, één van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en de grootste transporteur van het Verenigd Koninkrijk. De thuishaven van British Airways is London Heathrow, de drukst bezochte internationale luchthaven ter wereld. British Airways vervoert jaarlijks zo’n 36 miljoen reizigers met haar vloot van 270 vliegtuigen naar meer dan 179 bestemmingen in 75 landen.

British Airways investeert meer dan £5 miljard in nieuwe toestellen, intelligentere cabines, elegante loungeruimtes en nieuwe technologieën om het leven comfortabeler te maken zowel in de lucht als op de grond.

Voor meer informatie over British Airways, kunt u terecht op ba.com of op Twitter @british_airways

Infographic verloren voorwerpen