SOCIALware vzw lanceert met Dono het eerste online fondsenwervingsplatform voor non-profit

Geld ophalen ten voordele van een vereniging: voor iedereen toegankelijk, het hele jaar door

Technologie en sociale media bieden vandaag ongeziene kansen voor het mobiliseren van burgers. Met het online donatieplatform Dono biedt SOCIALware vzw een makkelijke oplossing aan elke persoon die fondsen wil werven voor een vereniging van zijn/haar keuze, hoe klein die ook mag zijn. Dono is in België het eerste ‘social fundraising’ initiatief dat exclusief naar verenigingen is gericht en ook zelf door een vereniging wordt beheerd.  Dono gaat een samenwerking aan met de organisator van de DVV Antwerp 10 Miles & Marathon (17/04/2016). Zo kunnen deelnemers makkelijker hun sportieve uitdaging inzetten om fondsen te werven voor een goed doel.

Iedereen kan een initiatief lanceren voor een goed doel naar zijn/haar keuze

Een groot deel van de 130.000 verenigingen die ons land rijk is, zijn voor de financiering van hun activiteiten afhankelijk van giften. Zij zetten meer en meer in op hun netwerk van sympathisanten om hun zichtbaarheid te verhogen en fondsen te werven.

De start van het nieuwe jaar is bij uitstek een moment voor goede intenties zoals zich een sportief of ander doel stellen voor het komende jaar. En waarom niet ten voordele van een goed doel dat hem/haar dierbaar is?

De website www.dono.be wil deze initiatieven vergemakkelijken. Iedereen kan er een actie starten ten voordele van de vereniging van zijn/haar keuze en die delen met de vriendenkring. Meteen krijgt iedereen dan de mogelijkheid om een online gift te doen.

Giften werven met moderne, digitale technieken, is vaak nog voorbehouden voor grote organisaties, die de basisinvestering kunnen spreiden over een voldoende aantal giften. Dankzij het schenkplatform van Dono kunnen onze medeburgers voortaan hun vrijgevigheid omzetten via diezelfde moderne technieken, ten voordele van kleine en middelgrote verenigingen en van acties die zij zelf sympathiek of belangrijk vinden. Dono biedt bovendien een aantal garanties die voor de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF) erg belangrijk zijn, aldus Luc De Groote, voorzitter van de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving vzw.

Samenwerking met de Antwerp 10 Miles

Bij de grotere loopwedstrijden, zoals de DVV Antwerp 10 Miles & Marathon of de 20km van Brussel, wordt zich inzetten ten voordele van een goed doel steeds populairder. Daarom is SOCIALware een samenwerking aangegaan met de Antwerp 10 Miles zodat lopers, die hun loopprestatie willen combineren met fondsen werven voor het goede doel, gebruik kunnen maken van Dono. Dit platform is echter niet uitsluitend gericht op sportieve prestaties. Men kan er ook een actie lanceren ter gelegenheid van een huwelijk, een verjaardag, of simpelweg beroep doen op de vrijgevigheid van vrienden voor een doel dat nauw aan het hart ligt of om een ziek familielid te steunen.

Dono ook toegankelijk voor bedrijven

Dono geeft ook aan bedrijven de mogelijkheid om collectieve uitdagingen voor fondsenwerving te lanceren via hun medewerkers. Een winnende combinatie op alle vlakken: het motiveert de medewerkers, versterkt de samenhorigheid en steunt tegelijkertijd het goede doel.

Bijzondere aandacht voor een goede opvolging

Alles is in het werk gesteld om de giften makkelijk op te volgen. Dono vermeldt voor elke actie de vooruitgang ten opzichte van het vooropgestelde doel. Zelfs als dat niet wordt gehaald, is elke gift voor de vereniging verworven. Dono voorziet tevens het nodige om de donateurs persoonlijk te bedanken en stelt de vereniging alle informatie ter beschikking om, indien mogelijk, fiscale attesten te kunnen verstrekken.

SOCIALware vzw

SOCIALware vzw verschaft gratis of zeer betaalbare toegang tot technologie aan verenigingen om hun sociale impact te verhogen. Met meer dan 8.000 aangesloten verenigingen is SOCIALware een gereputeerde organisatie binnen de verenigingswereld. Sinds zijn oprichting in 2007 heeft SOCIALware de non-profitsector een totale waarde van meer dan 100 miljoen € bespaard bij de aanschaf van technologische producten. (http://www.socialware.org )

Pascale Van Durme Socialware
Over Grayling