NIEUWE RANGE ROVER VELAR GELANCEERD OP DESIGNWEEK VAN MILAAN

Vrijdag 7 april 2017

• Nieuwe Range Rover Velar op Milan Design Week in La Permanente Museum van 5 tot en met 9 april
  • Velar vervoegt de Range Rover-familie en vult de leemte tussen de Range Rover Evoque en Range Rover Sport
  • Land Rover biedt als eerste constructeur een hoogwaardig niet-lederen interieur op een volumemodel
  • De installatie viert de duurzame designinnovatie van hoogwaardige stoffenleverancier Kvadrat
  • Land Rover en BORN kondigen partnerschap voor Land Rover BORN Awards aan om uitmuntend design te erkennen
  • Lancering Europees project ´Celebrating the New´ met 5 opkomende designers

Milaan – De nieuwe Range Rover Velar is dé ster van de Design Week in Milaan nadat hij eerder zijn wereldpremière beleefde in het Design Museum te London.

Een installatie in het museum La Permanente toont de ‘Reductionistische filosofie’ – de echte kwaliteit onthullen door de complexiteit af te strippen – die het revolutionaire SUV-design heeft geïnspireerd. De openbare tentoonstelling introduceert een wereldprimeur: het gebruik van duurzame stoffen om een eigentijds en prachtig afgewerkt interieur te creëren.

Amy Frascella, Chief Designer Colour & Materials bij Land Rover, verklaarde:

"De Design Week in Milaan is de perfecte gelegenheid om de Velar voor te stellen, een wagen die zijn naam dankt aan het Italiaanse (uit het Latijn afkomstige) woord ´velare`.  Met het kleur- en materiaaldesign van de Velar in het achterhoofd, konden we geen betere partner treffen dan Kvadrat. Kvadrat deelt de ethiek en het verlangen continu te innoveren om klanten een uniekere keuze te bieden en de toekomst van luxematerialen in onze respectievelijke sectoren te herdefiniëren.

Kvadrat, de toonaangevende fabrikant van hoogwaardige stoffen in Europa, werkte nauw samen met Land Rover om een uniek en luxueus alternatief te ontwikkelen voor een lederen bekleding. Dit duurzame, in het Verenigd Koninkrijk ontwikkelde materiaal, werd ontworpen en gerealiseerd om te beantwoorden aan de hoogstaande Land Rover-normen op het gebied van comfort, duurzaamheid en een hoogwaardige uitstraling. Deze rijke, wollen stof, die heel wat natuurlijke eigenschappen verenigt, is bijzonder duurzaam en geschikt voor alle klimaten: ze blijft koel in de zomer en warm in de winter.

Bezoekers komen bij de tentoonstelling in een realiteit terecht waarbij wanorde plaats ruimt voor bezinning. Dit innovatieve concept wordt toegepast in een unieke Reductionistische designinstallatie, die meerdere zintuigen prikkelt, en in een ‘bos’ gemaakt van Kvadrat-materiaal. Bezoekers kunnen door de installatie wandelen om de nieuwe Range Rover Velar te ontdekken.

BORN en Land Rover delen de overtuiging dat fantastische ontwerpers van mooie en functionele producten een fundamentele verandering kunnen teweegbrengen in de manier waarop we leven en naar de wereld kijken. BORN is een marktnetwerk waar meeslepende ontwerpers hun nieuwe producten, persoonlijke profielen, merken en teams voorstellen. Het is een plaats waar liefhebbers van fantastisch design stijlvolle, ingenieuze en baanbrekende producten uit de hele wereld kunnen ontdekken.

Voor de Milan Design Week biedt BORN vijf unieke designs die steunen op de filosofie van het Reductionisme: de Zwitserse chronograaf Zenith El Primero Range Rover; juwelen van de Amerikaanse ontwerpster Vanessa Stofenmacher, die duurzame diamanten gebruikt in laboratoria; huishoudvoorwerpen in vloeibare kristallen van Lalique of France; eenvoudige banken in zwart en wit marmer van het Italiaanse Citco; en minimalistische, elegante technologieaccessoires ontworpen door John Brunner en Igor Duc van Native Union in Hongkong.

Wanneer BORN ze tentoonstelt, nemen ontwerpers deel aan de Land Rover BORN Awards, het jaarlijkse evenement waar leden van ‘s werelds designelite hulde brengen aan creatieve uitmuntendheid in al zijn vormen. De onderscheiding erkent ontwerpers die hun creaties een mix van aantrekkelijkheid, duurzaamheid, innovatie en relevantie weten mee te geven, en dat in acht categorieën. De registratie ging van start op 8 maart en de wedstrijd kan worden gevolgd met de hashtag #BornCollective. De winnaars zullen op 26 juli worden aangekondigd in Noorwegen.

Op 5 april ging ook het Europese project ´Celebrating the New` van start met vijf opkomende designers: Piet Boon (NL), Victor Castanera (ES), Sebastian Scherer (DE), Victoria Wilmotte (FR), Luca Nichetto (IT). De designers kregen de opdracht een product uit te werken, geïnspireerd door de Velar. Elke designer moest iets nieuw creëren dat getriggerd werd door de ervaring en inspiratie van de Velar. Tijdens de Design Week in Parijs, die doorgaat van 9 tot en met 16 september, zullen de designers hun producten tentoonstellen.

EINDE

Voor meer details over de Range Rover Velar klik hier.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.landrover.com of bij:

Isabelle Michiels
imichiel@jaguarlandrover.com

Aantekeningen voor de redacteurs:

Vijf elementen definiëren de verleidingskracht van de Range Rover Velar:

• Gedreven door minimalisme: de complexiteit elimineren om echte kwaliteit te onthullen
    • Ontworpen en ontwikkeld met een nooit aflatend reductionisme
    • Luxueus en ruim interieur als haven van rust, met een combinatie van elegante eenvoud, hoogwaardige materialen en prachtige details zoals verborgen toetsen die pas zichtbaar worden wanneer ze verlicht zijn
  • De vierde Range Rover: de nieuwe revolutie in SUV-design, met precisie tot in de kleinste details
    • Dicht de kloof tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport
    • Als product van reductionisme kiest de Range Rover Velar resoluut voor ‘technology-enabled design’, de logische volgende stap in de uitbreiding van het Range Rover-gamma
  • Een onovertroffen stamboom: respect voor het ongeëvenaarde erfgoed van de Range Rover
    • Bijna vijftig jaar van Range Rover-erfgoed geeft ons het vertrouwen om hoger te mikken, verder te gaan en klanten nog meer van de wereld te laten genieten.
    • Als koning van het SUV-segment stamt de Range Rover af van de oorspronkelijke Velar-prototypes uit 1969
  • De trends van morgen nu al vastgelegd: een nieuw statement van innovatie, door Range Rover
    • De Velar bouwt voort op de reputatie van de Range Rover als innovatieve kracht en pakt uit met geavanceerde technologieën en een absolute aandacht voor detail.
    • Hypergeavanceerd Touch Pro Duo-infotainmentsysteem, uiterst fijne matrix-laser-ledkoplampen, vlak aansluitende deurgrepen en details in de kleur Burnished Copper belichamen de trends van morgen
  • Geraffineerd voor elke gelegenheid: de verwachtingen overtreffen met de legendarische Land Rover-capaciteiten op elk terrein
    • Al het raffinement dat klanten verwachten in combinatie met de ongeëvenaarde capaciteiten op elk terrein overal ter wereld
    • Uitzonderlijke wegprestaties en wendbaarheid in combinatie met een uitmuntend rijcomfort en evenwicht

De naam Velar verwijst naar de periode waarin de eerste Range Rover prototypes – pionniers van de luxe SUV’s - ontwikkeld werden op het einde van de jaren ’60. Toen de ingenieurs de identiteit van de prototypes wilden verbergen, kozen ze voor de projectnaam Velar, afkomstig van het Latijnse velare, wat verstoppen of bedekken betekent.

Sinds 1948 maakt Land Rover authentieke 4x4’s die echte terreincapaciteiten bieden, voor alle modellen. De Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover en Range Rover Evoque zijn elk wereldwijd de referentie in hun segment. Tachtig procent van het modellengamma wordt geëxporteerd naar meer dan 170 landen.

Jaguar Land Rover milieurapport 2015/16: http://www.jaguarlandrover.com/2016/environmental-innovation

Volg de actualiteit van de Range Rover Velar op de sociale media via  #VELAR