NIEUWE DISCOVERY MAAKT DEBUUT OP GIGANTISCHE TOWER BRIDGE GEMAAKT VAN LEGO

#Discovery

Woensdag 28 september 2016 —

• De Nieuwe Land Rover Discovery toont zijn ongeëvenaarde capaciteiten op een LEGO-bouwwerk dat een nieuw Guinness World Record vestigt.
  • Aanwezig tijdens de spectaculaire onthulling zijn de Land Rover-klanten Bear Grylls, Sir Ben Ainslie en Zara Phillips MBE.
  • Sir Ben Ainslie en het Land Rover BAR-zeilteam, de Britse uitdager voor de 35ste America’s Cup, demonstreren de veelzijdigheid van de grote SUV met zeven volwaardige zitplaatsen.
  • De replica van de Londense Tower Bridge werd gebouwd met 5.805.846 LEGO-blokken. Dat zijn er 470.646 meer dan bij het vorige record.
  • Alle informatie over de Nieuwe Land Rover Discovery is beschikbaar op www.media.landrover.com

Land Rover vestigde voor de onthulling van de Nieuwe Discovery, een SUV met 7 volwaardige zitplaatsen, een nieuw Guinness World Record met de grootste LEGO-constructie ooit.

Bear Grylls, Sir Ben Ainslie en Zara Phillips, allemaal zelf al geruime tijd eigenaars van een Land Rover Discovery, waren aanwezig tijdens de dynamische, live onthulling van het veelzijdigste model van Land Rover rond een 13 meter hoge replica in LEGO van de Tower Bridge in Londen.

De nieuwe Discovery belichaamt Land Rovers streven om een stap verder te gaan door een Britse uitstraling te combineren met een onstuitbare drang naar avontuur. Hij biedt een combinatie van ongeëvenaarde terreincapaciteiten en weergaloze technologie.

“De Nieuwe Discovery herdefinieert het concept van de grote SUV. De design- en ontwikkelingsteams van Land Rover hebben het DNA van de Discovery aan een revolutie onderworpen om een uiterst verleidelijke, zeer veelzijdige en bijzonder capabele premium-SUV te creëren.” Aldus, Gerry McGovern, Chief Design Officer van Land Rover.

De constructie voor de onthulling werd gemaakt met 5.805.846 LEGO-blokken, of 470.646 meer dan bij het vorige Guinness World Record. Als men alle blokken achter elkaar zou leggen, zouden ze een afstand overbruggen van bijna 320 kilometer, of van de Tower Bridge in Londen tot Parijs.

Vijf maanden en deskundige Britse LEGO Master Builders onder leiding van Duncan Titmarsh, de enige LEGO Certified Professional in het VK, waren ervoor nodig om de schitterende Tower Bridge te bouwen. Hij werd gebouwd op het domein van Packington Hall in het Britse Warwickshire, niet ver van de fabriek van Land Rover in Solihull, waar de Nieuwe Discovery zal worden geproduceerd.

Tijdens de indrukwekkende onthulling zeilde de Britse avonturier Bear Grylls op zijn typische, spectaculaire manier af van de top van de enorme Tower Bridge, langs de geopende ophaalbrug, tot op het podium naast de Nieuwe Discovery.

Hij verklaarde fier: “Door de jaren heen heb ik een sterke band gekregen met de wagens van Land Rover. Voor mij zijn ze de verpersoonlijking van de geest van avontuur gecombineerd met robuuste betrouwbaarheid die ook inspeelt op de behoeften van jonge gezinnen. Of je nu filmt in de woestijn, in de jungle of in de bergen, de Land Rover Discovery is van onschatbare waarde op expedities. En tegelijk is hij de perfecte wagen voor elke dag voor het gezin. Ik ben trots dat ik hier samen met Land Rover de Nieuwe Discovery voor het eerst aan de wereld mag laten zien.

Als slotstuk reed Sir Ben Ainslie, directeur van het Land Rover BAR Team, zijn zeilteam door 900 mm diep water onder de brug, waarmee hij de ongeëvenaarde capaciteiten en veelzijdigheid van de nieuwe SUV van Land Rover demonstreerde. Sir Ben sleepte een replica van de Land Rover BAR-boot, een zeer nauwkeurig schaalmodel gemaakt met 186.500 LEGO-blokken van de boot die volgend jaar zal deelnemen aan de America's Cup.

Het schaalmodel van de Tower Bridge werd geflankeerd door twee “Discovery Zones” van LEGO, die hulde brachten aan het 27-jarige erfgoed van de Land Rover Discovery. In een “Equestrian Zone”, met als gastvrouw de befaamde ruiter Zara Phillips MBE, was een typisch Brits en volledig van LEGO-blokken gemaakt picknicktafereel te zien. In een “Adventure Zone” met Bear Grylls werd met onder meer een kampvuur en zwerfkeien van LEGO een typische verkenningstocht in de bergen uitgebeeld.

Emma Owen, woordvoerster van LEGO UK & Ireland, verklaarde: “We vinden het fantastisch dat Jaguar Land Rover de lancering van de nieuwste Discovery creatief omkadert met LEGO-blokken en meteen ook een nieuw Guinness World Record vestigt. Het is een grandioze, schitterende constructie die op een nooit eerder geziene manier tot de verbeelding spreekt. Met LEGO-blokken en een beetje verbeelding kun je echt alles bouwen wat je maar wilt!”

Al 27 jaar lang staat dagelijks vernuft centraal in de Discovery, die tot op vandaag ruim 1,2 miljoen klanten wist te overtuigen. De nieuwe Discovery is een wagen voor het digitale tijdperk. Ingenieuze technologie beschermt uw gezin, geconnecteerd en vol zelfvertrouwen op elke ondergrond, op elk terrein en bij elk weertype om u veilig op uw bestemming te brengen.

De vijfde modelgeneratie plukt de vruchten van Land Rovers sterke, veilige en lichte architectuur voor grote SUV's en combineert als geen ander comfort met veelzijdigheid.

Alle informatie over de Nieuwe Land Rover Discovery is beschikbaar op www.media.landrover.com

EINDE

Aantekeningen voor de redacteurs:

Het Guinness World Record “grootste LEGO-constructie”:

Het huidige record voor de grootste constructie gemaakt van plastic bouwblokken (LEGO) is 5.335.200.

De bouw van LEGOland Windsor duurde bijna twee jaar en er waren in totaal zo'n 30 miljoen blokken voor nodig. In de brug van Land Rover zitten 5.805.846 blokken en er werd vijf maanden aan gewerkt.

Met zijn 13 meter is de Tower Bridge in LEGO ongeveer dubbel zo hoog als een normaal huis met bovenverdieping.

Over Zara Phillips MBE

Zara Phillips is een befaamde en getalenteerde Britse ruiter, winnares van een olympische medaille, en het op een na oudste kleinkind van Koningin Elizabeth II en Prins Philip, Duke of Edinburgh.

Na een succesvolle carrière als jonge ruiter, met onder meer een overwinning in het Under-25 Championship in Bramham en een zilveren medaille individueel in het European Young Riders Championship 2002, eiste Zara in 2003 haar plek op bij de senioren door met Toytown op de tweede plaats te eindigen in de Burghley Horse Trials.

Als gevolg van een blessure van Toytown miste Zara daarna helaas de selectie voor de Olympische Spelen van Athene in 2004, maar ze won nog twee gouden medailles tijdens haar debuut als senior op het Europees Kampioenschap 2005 in Blenheim. Ze kende daarna nog verschillende successen met individueel goud en teamzilver tijdens de World Equestrian Games 2006 en teamzilver tijdens de Olympische Spelen van Londen in 2012.

Hoewel ze de jongste ruiter was in Team GB, gaf Zara blijk van veel kracht onder enorme druk met een uitstekende dressuurkuur en een perfecte crosscountry op haar olympische paard, High Kingdom. Als voorzitster van de British Olympic Association overhandigde Prinses Anne de zilveren medaille aan haar dochter. Zara werd daarmee de eerste atleet in de geschiedenis van de moderne Olympische Spelen die een medaille kreeg uitgereikt door haar eigen moeder.

Nauwelijks zeven maanden na de geboorte van haar eerste kind in januari 2014 stond Zara alweer in de competitie op het hoogste niveau met een zilveren teammedaille tijdens de World Equestrian Games 2014 in Normandië.

Over Sir Ben Ainslie

Sir Ben Ainslie is de succesrijkste olympische zeiler aller tijden. Tijdens zijn eerste Olympische Spelen won hij op 19-jarige leeftijd een zilveren medaille. Hij verwierf daarna faam als de beste ter wereld met gouden medailles op elk van de vier volgende Olympische Spelen.

Na zijn succes tijdens de spelen in Londen van 2012 richtte Ben de focus op het winnen van de America's Cup. In de zomer van 2013 vervoegde hij het Oracle Team USA dat de 34ste Cup verdedigde. Het Amerikaanse team won met 9-8 van het Emirates Team New Zealand. Hij speelde een belangrijke rol in een van de schitterendste comebacks in de sport ooit en werd de eerste Brit in 110 jaar die deel uitmaakte van een winnend Cup-team.

In zijn nieuwe rol als directeur van het Land Rover BAR Team zal Ben nu een Brits team opzetten en leiden voor deelname aan de 35ste America’s Cup, met als doel de Cup terug te brengen naar Groot-Brittannië, waar alles in 1851 begon.

Over Bear Grylls

Bear Grylls is wereldwijd uitgegroeid tot een van de bekendste gezichten in de wereld van survival en avontuur. Zijn tocht naar de roem begint in het VK waar zijn helaas overleden vader hem leert klimmen en warm maakt voor het avontuur.

Bear bekwaamt zich al vanaf jonge leeftijd in de vechtkunsten en dient drie jaar als soldaat in het regiment 21 SAS van de Britse Special Forces. Daar perfectioneert hij vele van de vaardigheden die zijn fans van over de hele wereld hem maar wat graag zien toepassen om het hoofd te bieden aan de grillen van Moeder Natuur.

Zijn tv-programma “Man vs Wild/Born Survivor”, dat genomineerd wordt voor een TV Emmy, wordt met naar schatting 1,2 miljard kijkers een van de vaakst bekeken programma's op de planeet. Hij werkt daarna voor de Amerikaanse televisie, waar hij voor NBC “Running Wild” presenteert, een zeer succesvol adventure-programma waarin hij enkele van de bekendste personen en filmsterren ter wereld meeneemt op ongelofelijke avonturen, onder wie niemand minder dan president Barack Obama, Ben Stiller, Kate Winslet, Zac Efron en Channing Tatum.

Met 20 boeken op zijn naam, waaronder de bijzonder succesvolle autobiografie “Mud, Sweat & Tears”, brengt Bear het avontuur nu vlakbij met Endeavour, zijn eerste spectaculaire liveshow in het VK, waarin Bear in een evenementenzaal in de buurt enkele van de schitterendste momenten uit de geschiedenis van de ontdekkingstochten opnieuw tot leven brengt. Tickets zijn vanaf nu beschikbaar op WWW.BEARGRYLLSLIVE.COM.

Bear is ook mede-eigenaar en presentator van het met een BAFTA bekroonde “The Island with Bear Grylls” op Channel 4, waarvan het format over de hele wereld werd verkocht.

Bear is ook eigenaar en presentator van “Bear Grylls Survival School” (ITV & CITV) en van “Survivor Games” en “Absolute Wild” voor de Chinese televisie.

Bear is momenteel de jongste Hoofdverkenner van de Britse Scoutingorganisatie ooit en is erekolonel van de Royal Marines Commandos.

Over Land Rover

Al sinds 1948 maakt Land Rover rasechte 4x4's met volwaardige terreincapaciteiten over het hele modellengamma. De Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover en Range Rover Evoque zijn elk wereldwijd de referentie in hun 4x4-segment. 80% van het modellengamma wordt geëxporteerd naar meer dan 170 landen.

Top 5 van de Lego-bouwwerken ter wereld

1. Land Rover Discovery Tower Bridge (2016): 5,8 miljoen blokken
  2. Star Wars X-Wing Fighter (2013): 5,3 miljoen blokken
  3. Huis van Lego gemaakt voor het BBC-programma Toy Stories met James May (2009): 3,3 miljoen blokken