Marc Bourgeois is Taxman 2016

Marc Bourgeois, hoogleraar aan de Universiteit van Luik aan de faculteit Rechten, is de winnaar van de Taxman Award 2016, de verkiezing die jaarlijks wordt georganiseerd door verzekeraar ERGO Insurance. De Taxman Award wordt uitgereikt aan de persoon of organisatie die de meest opmerkelijke bijdrage heeft geleverd aan de fiscaliteit. Marc Bourgeois sleepte ook de Prijs van de Jury in de wacht. De Taxman Student Award ging naar Romain Bomboir voor zijn verhandeling "La transmission de l'entreprise familiale à forme sociétaire".

Marc Bourgeois studeerde in 1998 af als licentiaat in de Rechten aan de Universiteit van Luik en behaalde in 2007 zijn doctoraat. Later werd hij professor fiscaal recht en overheidsfinanciën aan diezelfde universiteit, waar hij mee het Tax Institute oprichtte. Marc Bourgeois heeft zich in het bijzonder onderscheiden door zijn werk op het vlak van budgettair federalisme, regionalisering van belastingen en het onderscheid tussen fraude en belastingontwijking. Bovendien is hij oprichter en hoofdredacteur van het magazine ‘Revue de fiscalité régionale et locale’ en ondervoorzitter van de Waalse Raad voor fiscaliteit en financiën. De Prijs van de Jury ging dit jaar eveneens naar hem.

Marc Bourgeois volgt hiermee André Decoster op, die de Taxman Award vorig jaar in de wacht sleepte. De vorige edities kenden als winnaars de Commissie voor Boekhoudkundige Normen (2014), de werkgroep 'Fiscaal Correct' (2013), Fiscale Hogeschool (2012), Didier Reynders (2011), Luc Cassiman (2010), Ine Lejeune (2009) en Dirk Van Mechelen (2008).

De andere genomineerden waren:

• Guy Vanhengel, minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting en Externe Betrekkingen;
  • Noël Colpin, voormalig ereadministrateur-generaal Douane en Accijnzen bij de Federale Overheidsdienst Financiën;
  • Roland Rosoux, fiscaal bemiddelaar bij de Federale Overheidsdienst Financiën;
  • De Dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken, vertegenwoordigd door Steven Vanden Berghe.

"We kunnen terugblikken op een succesvolle 9e editie." zegt Jan De Meyer, Head of Tax Management en eindredacteur van de Belastinggids bij ERGO Insurance. "De Taxman Award is al jaren een gevestigde waarde in de fiscale sector. We zijn dan ook zeer verheugd dat we de award kunnen uitreiken aan Marc Bourgeois voor zijn betrokkenheid bij het Tax Institute en zijn talrijke wetenschappelijke realisaties. Met zijn vele universitaire activiteiten draagt hij ook bij tot het overdragen van kennis en passie aan de jongere generaties. Dit jaar organiseerden we tijdens de uitreiking bovendien voor het eerst een debat onder leiding van Indra De Witte, dat focuste op drie fiscale thema's: 'Tweede Taxshift en hervorming. Meer dan nodig?', 'Omvang overheid en belastingdruk' en 'Fiscale vereenvoudiging'."

Taxman Student Award

Romain Bomboir viel in de prijzen met zijn verhandeling "La transmission de l'entreprise familiale à forme sociétaire", die hij schreef in het kader van zijn bachelorproef voor de Vrije Hogeschool van Mosane, Sainte-Marie Campus Guillemins. Hij ontving de Taxman Student Award 2016 en een cheque ter waarde van 2.000 euro.

Over de Taxman Award

De Taxman Award wordt jaarlijks uitgereikt aan de persoon (of organisatie) die de meest opmerkelijke bijdrage heeft geleverd aan de fiscaliteit. Deze bijdrage kan fiscale vereenvoudiging zijn, een vermindering van de belastingdruk, ofwel het ijveren voor een menselijkere invalshoek binnen het vakgebied. De Taxman wordt verkozen uit een reeks genomineerden, geselecteerd door een professionele jury. De Award wordt toegekend op basis van de stemmen van het publiek en de jury.

Over ERGO Insurance Group

ERGO is één van de belangrijkste verzekeringsgroepen in Duitsland en Europa. De Groep is wereldwijd vertegenwoordigd in meer dan 30 landen en concentreert zijn activiteiten in Europa en Azië.
ERGO heeft een uitgebreid aanbod op het vlak van verzekering, voorziening en dienstverlening. Op de thuismarkt in Duitsland is ERGO een van de toonaangevende spelers in alle segmenten. De Groep telt ongeveer 43.000 werknemers die als loontrekkende bediende of als voltijds zelfstandig vertegenwoordiger werken.

In 2015 tekende de Groep een premie-incasso op van € 17,9 miljard. ERGO maakt deel uit van Munich Re, één van de grootste herverzekeraars en risicodragers ter wereld.

Meer informatie op www.ergo.com.

ERGO Insurance in België

In België is de groep Munich Re via drie ondernemingen actief: ERGO Insurance (levensverzekeringen), DKV Belgium (ziekteverzekering) en D.A.S. (rechtsbijstandverzekering). ERGO Insurance is actief onder het merk ERGO via haar exclusief netwerk (ongeveer 500 actieve zelfstandige adviseurs en 300 agenten in België) en onder het merk ERGO Life via het makelaarsnetwerk (ongeveer 500 actieve onafhankelijke makelaars). De maatschappij telt 338 medewerkers die actief zijn op de hoofdzetel of in een van de 20 lokale Business Centers.

Meer dan 800.000 klanten in België hebben hun vertrouwen gegeven aan ERGO Insurance. De verzekeraar kon zich als een van de marktleiders plaatsen in het pensioenspaarsegment met een marktaandeel van 18,7%.

Meer informatie op www.ergo-insurance.be

Contacteer ons
Jan De Meyer Head of Tax Management en eindredacteur Belastinggids, ERGO Insurance
Nathalie De Heem Head of Marketing, ERGO Insurance