Kroatisch toerisme zet continue groei door in de eerste vijf maanden van 2016

16% meer Belgen naar Kroatië in het voorjaar van 2016

  • Kroatië meldt een toename van 4,8% in aankomsten van januari t.e.m. mei 2016 ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Er werden ook 6,8% meer overnachtingen geboekt.
  • België is één van de top 20-bronmarkten.
  • Van januari t.e.m. mei 2016 waren er 26.198 aankomsten van Belgische reizigers, 16% meer dan in dezelfde periode in 2015.

De vakantiebestemming Kroatië blijft de wind in de zeilen hebben. In de eerste vijf maanden van het jaar noteerden de Kroatische toeristische diensten maar liefst 2.569.591 aankomsten, goed voor een stijging van 4,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal overnachtingen in het land steeg in het voorjaar van 2016 tot 7.622.504, goed voor een groei van 6,8% tegenover dezelfde periode in 2015.

Constante groei

De afgelopen jaren is er een continue groei in de Kroatische toeristische sector. Deze groei zet zich de eerste vijf maanden van 2016 door. De goede resultaten zijn deels te danken aan de uiteenlopende promotieactiviteiten van het Kroatisch Nationaal Bureau voor Toerisme die de veelzijdigheid van de bestemming, ook buiten het hoofdseizoen, in de kijker zetten.

De vijf sterkste markten op gebied van overnachtingen

De vijf sterkste bronmarkten inzake overnachtingen vertegenwoordigen een marktaandeel van ongeveer 50%. Duitsland met een marktaandeel van 22,8% wordt op de voet gevolgd door Oostenrijk met 9,8%. Slovenië (8,6%), Italië (5%) en het Verenigd Koninkrijk (4%) vervolledigen de top 5.

Populariteit onder Belgische reizigers

Kroatië blijft ook populair bij Belgische reizigers. Ons land staat in de top 20 van de sterkste bronmarkten. In de eerste vijf maanden van dit jaar waren er 26.198 aankomsten van Belgische reizigers, een stijging van 16%. Belgische toeristen boekten in deze periode 73.558 overnachtingen in Kroatië.

“Mensen uit alle hoeken van de wereld weten dat Kroatië een geweldig vakantieland is in de zomer”, zegt Ratomir Ivicic, CNTB directeur. “Onze laatste cijfers tonen, dat een substantieel deel van de gasten ervoor kiest ons prachtige land ook in het laagseizoen te bezoeken, wat te verklaren is door het feit dat zij dan in alle rust van de authentieke Kroatische gastvrijheid kunnen genieten.”

Adriatische regio blijft topbestemming en Continentale regio boekt indrukwekkende groei

Tijdens de eerste vijf maanden van 2016 ging 76,6% van alle bezoekers naar de Kroatische kust. Dit waren om precies te zijn 1.967.294 toeristen (4,9% groei ten opzichte van 2015).

Continentaal Kroatië is met een marktaandeel van 23,4% de tweede meest populaire bestemming en verwelkomde in de eerste vijf maanden maar liefst 602.297 toeristen. Dit was tevens de regio met de grootste groei in toerisme (7,4%). Op nummer 3 staat Zagreb met 360.503 aankomsten, goed voor 5,9% groei en een marktaandeel van 14%. 

###

Over het Kroatisch Nationaal Bureau voor Toerisme

Het Kroatisch Nationaal Bureau voor Toerisme is een toeristische organisatie met hoofdzetel in Zagreb, opgericht om de identiteit en de reputatie van de bestemming Kroatië in het buitenland te verbeteren en te promoten. In 2015 werden er in totaal 80 miljoen overnachtingen in Kroatië geboekt, 6,9% meer dan het jaar ervoor. De organisatie heeft lokale kantoren in 16 kernmarkten en is sinds 2001 ook aanwezig in België. Sinds 2010 is het aantal Belgische aankomsten in Kroatië gestegen met 58,83%.

Over Kroatië

Kroatië heeft een uitgestrekte kustlijn langs de Adriatische Zee, op slechts een steenworp afstand van Centraal-Europa. De stranden van Istrië en Kvarner liggen op slechts 1 300 kilometer van België en zijn gemakkelijk bereikbaar met de auto. Vanuit Brussel of Charleroi duurt een vliegreis naar de belangrijkste Kroatische steden slechts 2 uur. Toeristische trekpleisters in Kroatië zijn de oude vestingstad Dubrovnik, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat, de verschillende eilanden van de Split-archipel, Istrië, de Plitvicemeren, Zagreb, het natuurpark Kopački rit en de stranden van Zrće in Novalja en Zlatni Rat.

Voor meer informatie over Kroatië en het Kroatisch Nationaal Bureau voor Toerisme kan u terecht op www.croatia.hr.

Contacteer ons
Over Grayling

PR Agency: Corporate & consumer brand communications - Media relations & trainings - Reputation & crisis management
// Grayling & Citigate (former PR Force)

Grayling
Kunstlaan 46 Avenue des Arts
1000 Brussels