Kroatisch toerisme heeft de wind in de zeilen

11,2% meer Belgen naar Kroatië in de eerste zeven maanden van 2016

  • Kroatië meldt een toename van 9,2 % in aankomsten van januari t.e.m. juli 2016 ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Er werden ook 8,8% meer overnachtingen geboekt.
  • België is één van de top 20-bronmarkten.
  • Van januari t.e.m. juli 2016 waren er 113.511 aankomsten van Belgische reizigers, 11,2% meer dan in dezelfde periode in 2015.

De zomer is vandaag officieel voorbij en de vakantiebestemming Kroatië kan terugkijken op een record-seizoen. In de eerste zeven maanden van het jaar noteerden de Kroatische toeristische diensten maar liefst 8.393.781 aankomsten, goed voor een stijging van 9,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal overnachtingen in het land steeg tot 39.439.451, goed voor een groei van 8,8% tegenover de eerste zeven maanden in 2015.

De vijf sterkste markten op gebied van overnachtingen

De vijf sterkste bronmarkten inzake overnachtingen vertegenwoordigen een marktaandeel van ongeveer 54%. Duitsland met een marktaandeel van 18,3% wordt op de voet gevolgd door Slovenië met 10,9%. Oostenrijk (8,6%), Tsjechië (6,7%) en Polen (6,3%) vervolledigen de top 5.

Populariteit onder Belgische vakantiegangers

Kroatië bleek in het voorjaar en de zomer van 2016 ook razend populair bij de Belgische reizigers. Ons land staat in de top 20 van de sterkste bronmarkten. In de eerste zeven maanden van dit jaar waren er 113.511 aankomsten van Belgische toeristen, een groei van maar liefst 11,2%. Belgische reizigers boekten van januari tot en met juli 522.316 overnachtingen in Kroatië.

Ivan Novak, Directeur van de Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme in Brussel legt uit: “Belgen appreciëren Kroatië als een ideale en veilige bestemming. Ze kiezen voor ons land zowel om er van een ontspannende strandvakantie te genieten als om de ongerepte natuur te ontdekken tijdens een actieve vakantie in één van de vele nationale parken. Ze reizen met de kinderen, als koppel of met een groep vrienden. Het culturele aanbod, de prachtige historische steden, onze Kroatische topwijnen en gastronomie vallen duidelijk in de smaak bij de Belgische levensgenieters. We zijn er trots op dat veel Belgen die voor de eerste keer naar Kroatië reizen, blijven terugkomen.”

Adriatische kust blijft belangrijkste trekpleister, Zagreb steeds populairder voor citytrips

Tijdens de eerste zeven maanden van 2016 ging 87,5% van alle bezoekers naar de Kroatische kust. Dit waren om precies te zijn 7.345.402 toeristen (9,4% groei ten opzichte van 2015). Continentaal Kroatië is de tweede meest populaire bestemming en verwelkomde van januari tot en met juli maar liefst 1.048.379 toeristen (+ 12%). Ook de populariteit van de Kroatische hoofdstad Zagreb blijft toenemen: 606.176 aankomsten, goed voor 7,2% groei werden hier door de toeristische dienst geregistreerd.

###

 

Over de Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme

De Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme is een toeristische organisatie met hoofdzetel in Zagreb, opgericht om de identiteit en de reputatie van de bestemming Kroatië in het buitenland te verbeteren en te promoten. In 2015 werden er in totaal 80 miljoen overnachtingen in Kroatië geboekt, 6,9% meer dan het jaar ervoor. De organisatie heeft lokale kantoren in 16 kernmarkten en is sinds 2001 ook aanwezig in België. Sinds 2010 is het aantal Belgische aankomsten in Kroatië gestegen met 58,83%.

Over Kroatië

Kroatië heeft een uitgestrekte kustlijn langs de Adriatische Zee, op slechts een steenworp afstand van Centraal-Europa. De stranden van Istrië en Kvarner liggen op slechts 1 300 kilometer van België en zijn gemakkelijk bereikbaar met de auto. Vanuit Brussel of Charleroi duurt een vliegreis naar de belangrijkste Kroatische steden slechts 2 uur. Toeristische trekpleisters in Kroatië zijn de oude vestingstad Dubrovnik, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat, de verschillende eilanden van de Split-archipel, Istrië, de Plitvicemeren, Zagreb, het natuurpark Kopački rit en de stranden van Zrće in Novalja en Zlatni Rat.

Voor meer informatie over Kroatië en de Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme kan u terecht op www.croatia.hr.

Contacteer ons
Over Grayling

PR Agency: Corporate & consumer brand communications - Media relations & trainings - Reputation & crisis management
// Grayling & Citigate (former PR Force)

Grayling
Kunstlaan 46 Avenue des Arts
1000 Brussels