Janssen Pharmaceutica en Meat&More winnaars ‘Talent Mobillity Award’ van Ascento

Inspiratiebron voor wendbaarheid in grote én kleine organisaties

Mechelen, Janssen Pharmaceutica en Meat&More hebben de eerste editie van de ‘Talent Mobility Award’ van HR-dienstverlener Ascento, onderdeel van t-groep, gewonnen. Janssen Pharmaceutica en Meat&More werden door een professionele jury verkozen als meest wendbare organisaties van België en haalden het daarmee van Center Parcs Europe, FOD Financiën en Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Door twee winnaars te kiezen, toont Ascento aan dat positieve en duurzame inzetbaarheid van werknemers mogelijk is in elke organisatie, van een organisatie zoals Meat&More tot een multinational zoals Janssen Pharmaceutica. De ‘Talent Mobility Award’ werd overhandigd door Geert Volders, directeur Ascento, en Evi Van Acker, ambassadrice van de award. Naast de award winnen de 2 bedrijven ook een zeiltocht op de tweemaster T/S Rupel, samen met Evi Van Acker.

Het is de eerste keer dat Ascento de ‘Talent Mobility Award’ organiseert. Met deze gloednieuwe award wil Ascento bedrijven in de kijker zetten die inzetten op en oog hebben voor talent binnen hun organisatie. Mediapartners voor deze editie zijn HR Square, Références en Vacature.

Geert Volders, directeur Ascento: “Op basis van de vooropgestelde selectiecriteria was er een ex-aequo tussen Janssen Pharmaceutica en Meat&More. Na lang beraad hebben we met de jury unaniem beslist om niet één, maar twee winnaars te kiezen. Hoewel deze twee bedrijven zeer uiteenlopende cases hebben, tonen zij met fierheid en enthousiasme aan hoe positieve en duurzame inzetbaarheid van talenten een absolute meerwaarde voor elk bedrijf kan zijn. De open overlegcultuur van Meat&More met als motto: “de juiste mens op de juiste plaats”, zorgt ervoor dat elk talent van elke werknemer optimaal wordt ingezet. Dit zit echt ingebakken in het DNA van deze organisatie. Bij Janssen Pharmaceutica is elke werknemer bewust van zijn eigen talent en wordt er ook een perfecte talent fit gecreëerd met de organisatie. Het ‘Talent Fit Center’ is een voorbeeldproject voor zeer veel bedrijven, ook voor kleinere organisaties. Finaal hebben we daarom ook beslist om Janssen Pharmaceutica én Meat&More samen te kiezen als winnaars: Janssen Pharmaceutica is een inspiratiebron voor veel organisaties. De methodieken die in grote organisaties worden gebruikt, kunnen op een no-nonsense manier worden geïmplementeerd in kleinere organisaties. Meat&More toont dan weer aan dat wendbaarheid en talent mobility ook perfect mogelijk zijn in iets minder grote en dat werknemer en –gever hier de vruchten van plukken. Wij hopen dat de combinatie van deze twee cases andere bedrijven zal inspireren.”

Janssen Pharmaceutica (Beerse)
Janssen Pharmaceutica werd opgericht in 1953 en behoort vandaag tot de meest innovatieve farmaceutische bedrijven van de wereld. In België worden 4600 mensen tewerkgesteld, verspreid over vestigingen in Beerse, Geel, Olen, Merksem, Diegem en La Louvière. Om haar medewerkers te ondersteunen in het uitbouwen van een wendbare en duurzame loopbaan, opende het bedrijf in 2013 het Talent Fit Center, een centrum voor loopbaanbegeleiding in eigen huis. Via onder meer loopbaancoaching helpt dit traject medewerkers die op een kruispunt zitten in hun carrière, of die de balans willen opmaken rond waar ze staan en waar ze naartoe willen. Ook medewerkers wiens functie wegvalt door organisatorische wijzigingen kunnen instappen in het traject voor loopbaancoaching. Gedurende twee jaar krijgen zij de kans om hun loopbaanrugzak verder aan te vullen met tijdelijke opdrachten en kunnen ondertussen, onder begeleiding van het ‘Talent Fit Center’, uitkijken naar een nieuwe positie binnen Janssen Pharmaceutica.

Meat&More (Aalter)
Meat&More is een vleesverwerkend bedrijf met twee winkelformules: Buurtslagers en Bon’Ap. Het bedrijf is actief in alle stappen van de logistieke voedselketen: van inkoop, over verwerking tot verkoop en telt ruimt 1000 werknemers. Meat&More heeft meer dan 130 slagerijen in supermarkten van de ketens Lidl, Smatch, Delhaize en Carrefour, en 22 onafhankelijke maaltijdwinkels onder de naam Bon’Ap. Het ambitieuze bedrijf, dat een case indiende vanuit de productieafdeling, heeft een cultuur geïnstalleerd van open communicatie en interne mobiliteit. De visie hierbij is duidelijk: “De juiste mens op de juist plaats, waar hij zich thuis voelt”. Om dit te kunnen bereiken moesten leidinggevenden meer tijd kunnen besteden aan hun medewerkers. Het gevolg was dat bepaalde operationele taken, zoals productieplanning, uit het takenpakket van de leidinggevenden werden gehaald. De leidinggevenden werden gestimuleerd en gecoacht om dagelijks met hun medewerkers in gesprek te gaan, ambities te bespreken en kansen te bieden. Wat begon als een project, is intussen uitgegroeid tot een bedrijfscultuur en is ingebed in het Meat&More DNA. Het resultaat is er: veel jobrotatie, talrijke verbetervoorstellen ingediend door medewerkers en een sterke collegialiteit onder tevreden medewerkers.

Janssen Pharmaceutica en Meat&More geselecteerd uit 40 inspirerende cases
Na uitgebreid juryoverleg kwamen Janssen Pharmaceutica en Meat&More uiteindelijk als winnaars uit de bus. 40 bedrijven hadden zich ingeschreven voor de eerste editie van deze ‘Talent Mobility Award’ van Ascento.

De vooraanstaande jury bestond uit verschillende onafhankelijke leden, die wendbaarheid van talenten cruciaal vinden binnen een organisatie: Evi Van Acker (zeilkampioene en ambassadrice van de award), Bart Buysse (Directeur-Generaal VBO), Paul Verschueren (Director Research & Economic Affairs Federgon), Jan Van Acoleyen (Chief HR Officer Proximus), Nele De Cuyper (Professor in Arbeids- en Organisatiepsychologie KU Leuven), Geert Volders (Directeur Ascento) en Filip Vanderbeken (Directeur t-interim).

Vanaf oktober deelt Ascento alle cases op www.talentmobilityaward.be. De ‘Talent Mobility Award’ werd immers gelanceerd om een duurzaam HR-beleid te stimuleren en kennis en informatie te verspreiden over hoe organisaties zich kunnen voorbereiden op de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Voor meer informatie kan u terecht bij:

Ascento, Geert Volders, Directeur Ascento, op 0477 47 70 80 of via mail: geert.volders@ascento.be

Grayling, Beatrijs Wouters, Account Executive, op 02 738 17 80 of via mail: beatrijs.wouters@grayling.com

Hebt u een vraag over de award?

Neem contact op met Ascento via 015 80 01 22 of talentmobilityaward@ascento.be

Bezoek de website www.talentmobilityaward.be

Over Ascento

Ascento maakt deel uit van t-groep en is een gevestigde waarde binnen de top 5 van de HR-dienstverleners. Meer dan 80 vaste consultants werken vanuit 10 kantoren aan diverse HR-projecten. De Talent Mobility Experts van Ascento bieden professioneel en kwalitatief advies, tools en opleidingen op vlak van Rekrutering & Selectie, Talent Management, Leadership, Outplacement en HR-Interimmanagement.

Over t-groep

t-groep is de 5de grootste HR-dienstverlener in de Benelux met 121 kantoren in België, Nederland en Polen met in totaal meer dan 770 medewerkers. Daarnaast stelt het bedrijf in België 2.050 dienstenchequemedewerkers met een contract van onbepaalde duur tewerk. Op de Belgische markt is t-groep gekend via t-interim dat zich richt op de markt van uitzendarbeid, en Ascento dat zijn klanten professioneel en kwalitatief advies aanbiedt op het vlak van Rekrutering en Selectie, Talent Management, Leadership, Outplacement en HR-interimmanagement. Wat t-groep onderscheidt van de andere spelers op de HR-markt is de sociaal-ethische benadering, een marktconforme dienstverlening, duurzaam ondernemen en uitstekende arbeidsvoorwaarden. In Nederland en Polen is t-groep actief via de uitzendgroep Luba en E&A.

Beatrijs Wouters Account Executive, Grayling
Geert Volders Directeur, Ascento
Beatrijs Wouters Account Executive, Grayling
Geert Volders Directeur, Ascento