HOE GOED KENT U LONDEN?

Nu het Britse pond een historisch dieptepunt heeft bereikt, is dit het ideale moment om Londen te (her)ontdekken

Vrijdag 25 november 2016 —

• Hoewel Belgische toeristen Londen altijd al als een van hun favoriete bestemmingen hebben beschouwd, onthulde een onderzoek van British Airways een gebrek aan kennis over de stad
  • Belgen kennen hun buurland over het kanaal weliswaar beter dan de Zweden maar hebben nog wat 'huiswerk' om de Italianen bij te benen
  • Dankzij de recente duik van het pond en de speciale tarieven die British Airways vanaf vandaag invoert, ligt een citytrip nog vóór Kerstmis naar de Britse hoofdstad binnen ieders handbereik
Londen is een van de bekendste vakantiebestemmingen ter wereld – maar nieuw onderzoek van British Airways wees uit dat miljoenen Europese bezoekers nog veel te leren hebben over de Engelse hoofdstad.

Over de fascinerende stad Londen, met haar lange en rijke geschiedenis, gaan veel verhalen de ronde. Op zich is dat voor heel wat bezoekers al een reden om naar de Britse hoofdstad te reizen – zij het dat sommige van die verhalen niet helemaal kloppen! British Airways – dat zesmaal per dag vluchten verzorgt van Brussel naar London Heathrow Terminal 5 – stelde aan 4.000 reizigers over heel Europa juist-of-fout-vragen om hun kennis over de bestemming te testen. Dit onderzoek onthulde dat de Belgen, met een gemiddelde van 56,21% correcte antwoorden, de hoofdstad van hun buur enigszins beter kennen dan de Zweden (gemiddeld 55,55% correcte antwoorden), maar toch niet even goed als de Fransen, die 59% juiste antwoorden gaven. Om de Italianen in te halen, die veruit de beste kennis hadden van Londen als reisbestemming (64%), hebben onze landgenoten nog wat werk te leveren.

We geven enkele voorbeelden: bijna twee derde van de Belgen (66%) gelooft in het stereotiepe beeld dat de meeste Londenaren elke namiddag om vier uur hun 'afternoon tea' nemen. Maar we moeten niet te streng zijn voor onszelf, zelfs de Italianen zaten er ook weleens naast: meer dan de helft van de Italianen dacht dat het in Londen het meeste regent van alle steden in de wereld (51%) en 35% van de Zweden denkt dat de Londense bussen rood zijn omdat het de favoriete kleur is van 'The Queen'! Meer dan de helft van de Zweden (55%) gelooft zelfs dat James Bond-ster Daniel Craig erelid is van het Londense politiekorps!

Nog verrassender is wellicht dat meer dan een derde van de Belgen (35%) gelooft dat er een speciale straat is in Londen waar buitenlandse bezoekers rechts mogen rijden. Ondanks de kenniskloof waren de Europeanen die aan de studie deelnamen, best wel goed op de hoogte van de status van Londen als shoppinghoofdstad van de wereld: 80% van de Fransen en de Zweden, 87% van de Italianen en 77% van de Belgen identificeerden Harrods correct als een bekend Londens warenhuis.

Nu kerstshopping bovenaan ieders agenda staat en Londen goedkoper is dan ooit, is er toch geen beter moment om deze hoofdstad te herontdekken. Het Britse pond staat historisch laag, dus na uw cultureel 'huiswerk' in de vele musea en galerijen van Londen, mag u zichzelf belonen met 'shoptherapie' tegen spotprijzen! Vergeet niet tijdens uw koopjesjacht wat luxueuze kerstgeschenken voor al uw thuisgebleven geliefden in te slaan, en in taksvrije winkels bespaart u al gauw 20%!

Katinka van Ekeren, Countrymanager bij British Airways BeNeLux vertelde: “Hoe goed u ook Londen denkt te kennen, er is altijd weer wat nieuws te leren, te zien en te beleven. Dankzij onze speciale tarieven voor Londen, die vanaf vandaag gelden op BA.com, is er geen beter moment om de hoofdstad te bezoeken, uw kennis op te smukken en feiten en weetjes op te snuiven en mee naar huis te nemen, samen met de vele interessante koopjes.”

British Airways brengt u tot zesmaal per dag van Brussel naar London Heathrow. Geniet van de speciale tarieven voor Londen met vliegtickets vanaf € 39 enkele reis. Voor meer informatie voor uw volgende bezoek aan Londen, inclusief vlucht, hotel en huurmogelijkheden, ga naar: www.britishairways.com

-EINDE-

Over British Airways

British Airways maakt deel uit van de International Airlines Group. Het is één van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en de grootste transporteur van het Verenigd Koninkrijk. De thuishaven van British Airways is London Heathrow, de drukst bezochte internationale luchthaven ter wereld. British Airways vervoert jaarlijks zo’n 36 miljoen reizigers met haar vloot van 270 vliegtuigen naar meer dan 199 bestemmingen wereldwijd.

British Airways investeert in nieuwe toestellen, intelligentere cabines, elegante loungeruimtes en nieuwe technologieën om het leven comfortabeler te maken zowel in de lucht als op de grond.

Voor meer informatie over British Airways, kunt u terecht op ba.com of op Twitter @british_airways