Het einde van Dowton Abbey is nabij...herbeleef de series en ontdek 6 iconische filmlocaties in Engeland dankzij British Airways

Woensdag 1 juni 2016 — Het is zover, het populaire Britse TV drama Downton Abbey komt tot een einde! Zes seizoenen lang konden televisiekijkers het kleurrijke leven van de aristocratische familie Crawley en hun personeel volgen. De awardwinnende serie – die zich in de 20ste eeuw afspeelt – is geschreven door Julian Fellows en in meer dan 250 landen uitgezonden.

British Airways zet voor jou de meest iconische filmlocaties van de serie op een rijtje die zeker een bezoek waard zijn. Claire Bentley, Managing Director van British Airways Holidays verklaart:

Downton Abbey heeft de verbeelding van mensen over heel de wereld doen opleven, het is dus geen wonder dat meer en meer reizigers een vakantie in Engeland combineren met een sightseeing tour van de show´s meest bekende locaties.”

Hieronder vind je een overzicht van de zes meest iconische filmlocaties van Downton Abbey:

Highclere Castle, Hampshire

Een must voor all Downton fans is de Abbey zelf natuurlijk, het huis van bekende karakters zoals Lord en Lady Grantham, Lady Mary en Edith,  Carson, Bates en de rest van het personeel. Julian Fellowes, auteur van Downton Abbey, is goed bevriend met de echte bewoners van het huis, Graaf en Gravin van Carnavon. Het huis diende zelfs als inspiratie voor Fellows tijdens het schrijven van de series. Het gebouw en de prachtige tuinen zijn open voor het publiek van 10 juli tot 7 september (gesloten op vrijdag en zaterdag). Je boekt dit best op voorhand online op highclerecastleshop.co.uk/categories/admission-tickets-summer.

Bampton, Oxfordshire

Het pittoreske dorp Bampton, gelegen in de Cotswold, diende als locatie voor Yorkshire, het dorp waar Downton Abbey zich afspeelt. Hier werden vele instant-herkenbare locaties gefilmd waaronder de Saint-Mary´s kerk, in de serie hernoemd als Saint-Michael en All Angels. Deze kerk heeft in de serie voor een reeks van evenementen gediend, van gedoemde huwelijken tot begrafenissen. Andere hot spots in de buurt zijn de Bampton pastorie (Isobel Crawley´s huis), de oude Grammar School (het ziekenhuis) en de Church View (huis van fictionele pubs  als The Grantham Arms en The Dog &Duck).

Alnwick Castle, Northumberland

Dit gebouw zullen fans zeker herkennen van de 2014 Kerstspecial. Het werd gebruikt als Brancaster castle, maar ook als de thuis van Lord Sinderby. Het gekende gebouw – dat ook in de Harry Potter films werd gebruikt – is nu thuis van een Downton Abbey vertoning waar je onder andere kostuums, foto´s en rekwisieten van de serie kan bezichtigen. Bezoekers in groep kunnen ook genieten van een exclusieve tour van de State Rooms. Alnwick Castle is terug open sinds 2014, voor boekingen en reservaties kan je bellen naar +44 1665 511 1.

Swinbrook, Oxfordshire

Een kleine rit verder van Bampton vind je het idylische Swan Inn waar je kan verblijven net als Lady Sybil toen ze de vlucht plande met familiechauffeur Branson in seizoen twee – 1 van de meest controversiële storylines van de series! Het awardwinnende 4AA Gold Star inn is een voorbeeld van een typische Britse Cotswolds inn. Voor meer info: theswanswinbrook.co.uk.

Byfleet Manor, Surrey

Dit magische herenhuis is in de serie de thuis van de zure Lady Violet Crawley, gespeeld door Dame Maggie Smith. Sinds het succes van de show heeft Byfleet Manor een Downton kamer geïntroduceerd waar je van een afternoon thee kan genieten, aangeboden door de Downton Crew van het herenhuis. Je kan ook een kamer boeken in de historische site die beschikt over een eigen rivier en privé-kamer! Voor meer informatie en boekingen, bezoek: www.byfleetmanor.com

Witney, Oxfordshire

Bezoek de echte Yew Tree Farm uit de serie, die in het echt eigenlijk Cogges Manor Farm heet. Het diende als het huis van de Drewe family in seizoen vier en vijf. Het filmen vond voornamelijk plaats in de keuken en de tuin van het gebouw. Bezoekers kunnen vandaag een speciale Downton vertoning bekijken met gedocumenteerde foto´s van het filmen. Je kan ook Downton geïnspireerde outfits proberen en souvenirs van de show terugvinden inclusief Marigold´s geboorteakte. Voor meer informatie: cogges.org.uk/filming-downton.

Voor meer informatie over vlucht, hotel en autoverhuur om je Downton Abbey trip te plannen vanuit Londen, kan je terecht op: http://www.britishairways.com/en-be/destinations/london. British Airways vliegt tot 6 keer per dag van Brussel naar Londen Heathrow en 2 keer per dag van Luxemburg naar Londen Heathrow.

Einde

Over British Airways

British Airways maakt deel uit van International Airlines Group, één van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en de grootste transporteur van het Verenigd Koninkrijk. De thuishaven van British Airways is London Heathrow, de drukst bezochte internationale luchthaven ter wereld. British Airways vervoert jaarlijks zo’n 36 miljoen reizigers met haar vloot van 270 vliegtuigen naar meer dan 179 bestemmingen in 75 landen.

British Airways investeert meer dan £5 miljard in nieuwe toestellen, intelligentere cabines, elegante loungeruimtes en nieuwe technologieën om het leven comfortabeler te maken zowel in de lucht als op de grond.

Voor meer informatie over British Airways, kunt u terecht op ba.com of op Twitter @british_airways

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:

Cast Downton Abbey_Picture: PBS