Gary Lineker’s TOP 5 Premier League stadia

Vrijdag 7 augustus 2015 — Morgen wordt met de Premier League het nieuwe voetbalseizoen op gang geschopt. Voor deze gelegenheid nodigde British Airways de voormalige Britse topspits en tv-ster Gary Lineker uit om zijn mening als expert te geven over de ploegen die het meeste kans maken, de opkomende talenten en de vijf Premier League hotspots waar je in het komende seizoen zeker en vast een match moet bijwonen.

Voor de Premier League gelooft Gary opnieuw in Chelsea: “Ze waren vorig seizoen al zo dominant en zijn ondertussen nog iets sterker geworden.” “Voor de FA Cup heb ik een voorgevoel voor Manchester United en voor de League Cup gok ik op mijn oude club Spurs – het wordt hoog tijd dat zij iets winnen.” Over de grootste zomercontracten voor de League voorspelt hij: “Ik denk dat we Schweinsteiger bij Manchester United zeker moeten volgen. Maar ook Sterling die naar Manchester City gaat, wordt interessant. Hij heeft hen veel geld gekost – maar als hij zijn potentieel kan waarmaken, kan dit wel eens een goede deal blijken!”

Lineker heeft zelf tijdens zijn 16-jaarlange voetbalcarrière voor Leicester City, Everton, Barcelona, Tottenham Hotspur en het Japanse Nagoya Grampus Eight gespeeld. Internationale ervaring genoeg dus. Maar de Premier League blijft de spannendste competitie ter wereld voor hem. En blijkbaar is hij niet de enige die dit vindt, want elk jaar reizen miljoenen mensen van over de hele wereld naar Londen om de matchen bij te wonen.

British Airways vliegt dagelijks tot wel 7 keer van Brussels Airport naar de award-winning Terminal 5 in de belangrijkste Londense luchthaven, London Heathrow. Vanuit Heathrow kunnen voetbalfans niet alleen gemakkelijk naar het centrum van Londen om de grote teams zoals Chelsea en Arsenal te zien. Er zijn ook vlotte verbindingen met de rest van het uitgebreide British Airways netwerk om in de grote voetbalsteden Manchester en Newcastle de sfeer van game day op te snuiven onder de locals.

Gary legt uit: “Geloof me. Hier in het Verenigd Koninkrijk hebben we enkele prachtige stadia. En wedstrijden in de eredivisie hebben de beste sfeer ter wereld. Dus ze zijn de reis zeker waard.”

Zijn top 5-stadia om een match bij te wonen het komende seizoen:

1) Manchester United, Manchester

“In Old Trafford hangt tijdens de matchen een elektrische sfeer die je nergens anders beleeft. Je kan er alles wat gebeurt op het veld van dichtbij volgen en deze ervaring blijft je je leven lang bij.”

Elke dag 3 vluchten vanuit Brussel via London Heathrow. Tickets vanaf €167 via ba.com

2) Liverpool FC, Liverpool

“In Liverpool heb je het Anfieldstadium dat altijd een bezoekje waard is. De Merseyside-derby tussen Liverpool en Everton is intens, maar heeft een vriendelijkere soort rivaliteit dan andere derby’s. Dit komt omdat verschillende leden van eenzelfde familie vaak supporteren voor verschillende ploegen. Toch gaan ze samen naar de wedstrijden, waardoor je in het stadium supporters met een blauwe sjaal tussen supporters met een rode sjaal ziet zitten. Dit op zichzelf is al de moeite om mee te maken.

Na het Heizeldrama bekoelde de relatie tussen beide supportersverenigingen voor een tijd omdat Evertonfans Liverpoolhooligans de schuld gaven voor het feit dat ze verbannen werden uit de Europese clubcompetities. Maar de relatie werd terug beter na de Hillsboroughramp waardoor de fans weer toenadering tot elkaar zochten. De volgende derby vindt plaats op 27 februari 2016.”

Tickets vanuit Brussel naar Manchester vanaf €167 via ba.com (daarna korte autorit tot Liverpool)

3) Arsenal, London

“Het Emiratesstadium van Arsenal in de hoofdstad is natuurlijk fantastisch om te zien. Maar de lokale rivalen Tottenham en Chelsea zijn ook nieuwe stadia aan het bouwen, dus de voetbalkeuze in de hoofdstad wordt er enkel nog beter op.”

Tickets vanuit Brussel naar London Heathrow vanaf €90 via ba.com

4) Newcastle United, Newcastle

“Newcastle fans zijn veruit de meest gepassioneerde supporters in de hele Premier League waardoor ze Newscastles St James Park vullen met een formidabele sfeer.”

Tickets vanuit Brussel via London Heathrow vanaf €167 op ba.com

5) Aston Villa, Birmingham

“In de Premier League hebben we veel moderne stadia. Aston Villa’s Villa Park daarentegen is nog een van de ouderwetse terreinen. Het werd vroeger gebruikt voor halve finales van de FA Cup. Onder andere de befaamde clash tussen Manchester United en Arsenal werd er gespeeld, waar Ryan Giggs de winnende goal scoorde en de hele lengte van het veld afliep in zijn fel behaarde ontblote borstkas.”

Tickets vanuit Brussel naar London Heathrow vanaf €90 via ba.com

Over British Airways

British Airways maakt deel uit van International Airlines Group, één van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en de grootste transporteur van het Verenigd Koninkrijk. De thuishaven van British Airways is London Heathrow, de drukst bezochte internationale luchthaven ter wereld. British Airways vervoert jaarlijks zo’n 36 miljoen reizigers met haar vloot van 270 vliegtuigen naar meer dan 179 bestemmingen in 75 landen.

British Airways investeert meer dan £5 miljard in nieuwe toestellen, intelligentere cabines, elegante loungeruimtes en nieuwe technologieën om het leven comfortabeler te maken zowel in de lucht als op de grond.

Voor meer informatie over British Airways, kunt u terecht op ba.com of op Twitter @british_airways

Gary Lineker talks about the 2015/16 season with British Airways

Old Trafford, Manchester (Flickr Creative Commons - Christopher Czermak)
Anfieldstadium, Liverpool  (Flickr Creative Commons - Ivan PC)