Corinthia brengt legendarisch gebouw in Brussel opnieuw tot leven

Donderdag 30 juni 2016 — Corinthia Hotels kocht onlangs het historische Grand Hotel Astoria in de Brusselse Koningsstraat. De groep vierde dit met een diner in het mythische gebouw.

Onder de gasten bevonden zich onder andere enkele Brusselse prominenten, maar ook de vroegere eigenaars, Robert en Joelle Goossens Bara. Zij waren zichtbaar ontroerd toen ze opnieuw hun oude hotel betraden, nadat het meer dan tien jaar geleden sloot.

Mevrouw Goossens Bara, wiens grootvader het hotel liet bouwen in 1910, zei tijdens een emotionele speech: “Iedere Brusselaar koestert wel één of andere herinnering aan dit gebouw. Het is een goede zaak dat ons prachtige hotel opnieuw zal opleven en we die mooie herinneringen kunnen herbeleven.”

Tijdens haar glorieperiode verwelkomde het Astoria heel wat beroemde gasten, waaronder de voormalige Britse premier Winston Churchill en de gewezen president van de Verenigde Staten Dwight Eisenhower. Maar het hotel geraakte in verval en sloot meer dan tien jaar geleden de deuren.

Corinthia Hotels, de Maltese groep die het Astoria hotel in mei kocht, heeft grootse plannen. Na een grondige renovatie, streven de nieuwe eigenaars ernaar om het hotel opnieuw op de kaart te zetten als hét luxehotel in Brussel, met 121 kamers en suites. Het vernieuwde hotel zal herrijzen onder de naam ‘Corinthia Grand Hotel Astoria’.

Alvorens van start te gaan met de renovatiewerken besloot Corinthia Hotels om nog eenmaal de dikke laag stof uit de majestueuze lobby en balzaal te verwijderen en de site om te toveren tot een idyllische locatie voor een diner. In 2009 organiseerde de groep eveneens een diner naar aanleiding van de overname van het hotel in Londen en besloot om hetzelfde te doen om de intrede van Corinthia in de Europese hoofdstad te vieren.

De voorzitter van Corinthia, Alfred Pisani, zei: “Dit hotel ademt geschiedenis en getuigt van een rijk verleden. Ons doel is om dit hotel zo te renoveren dat het opnieuw kan herrijzen, net als een feniks uit zijn as. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het Corinthia Grand Hotel Astoria deel zal uitmaken van de top van de Brusselse hotels. We maken er opnieuw een prachtige plek van.”

Aan het eind van de feestelijke avond, voordat het hotel haar deuren sloot om de verbouwingen te starten, kreeg mevrouw Goossens Bara het laatste woord: “We zijn verheugd om u ons oud en mooi Astoria toe te vertrouwen. In onze ogen is het hotel vergelijkbaar met een gracieuze dame die veel heeft meegemaakt maar die, dankzij u, opnieuw zal schitteren."

EINDE

Over Corinthia Hotels

Corinthia Hotels is een wereldwijde groep van vijf-sterren hotels, opgericht door de Pisani familie uit Malta in 1962. In 2000 is de groep uitgegroeid tot een veelzijdige beursgenoteerde onderneming ‘International Hotel Investments (IHI). IHI is eigenaar, ontwikkelaar en beheerder van de Corinthia Hotels en het wereldwijde commerciële vastgoed. Corinthia draagt de familiewaarden hoog in het vaandel en wordt geïnspireerd door de fundamentele beginselen van de Corinthia spirit – authenticiteit, passie, oog voor detail en begrip – waarbij de focus ligt op het waarborgen van vakmanschap in de horecasector en het leveren van een eerlijke, discrete dienstverlening. Elk Corinthia hotel en resort, gelegen in een aantal van de meest opwindende steden ter wereld, is een eerbetoon aan architecturale grandeur en culturele tradities. De Corinthia portefeuille omvat het premium Conrinthia Hotel & Residences in Londen, alsook de bekroonde Corinthia Hotels in Boedapest, Malta, Sint-Petersburg, Praag, Lissabon, Khartoem en Tripoli. Corinthia maakte onlangs de acquisitie en renovatie bekend van het historische Grand Hotel Astoria in Brussel, dat in 2019 zal heropend worden als een gloednieuw Corinthia Hotel.

Voor meer informatie kan u terecht op www.corinthia.com of via Twitter @CorinthiaHotels of Instagram @corinthiahotels