Consequent gericht op de professional: Bosch Power Tools focust op koppeling

Hogere productiviteit en efficiëntie bij het dagelijkse werk

Donderdag 23 juni 2016

• Zeven nieuwe gekoppelde meettoestellen en elektrische gereedschappen voor professionals
  • Cloudgebaseerd systeem: van het product tot en met het voorraadbeheer
  • Exclusieve inzichten bij de "Bosch Blue Innovation Summit" in Frankfurt

Bosch Power Tools focust op gekoppelde producten om voor professionals het dagelijkse werk te verlichten en de productiviteit en efficiëntie van elke vakman te verhogen. "De bouwbranche en de handwerkbedrijven staan onder enorme druk. Van hen wordt permanent een hoge kwaliteit op het vlak van planning en uitvoering geëist", aldus Ralph Dammertz, hoofd van de productafdeling professionele toestellen voor geïndustrialiseerde markten bij Bosch Power Tools. "Hier ondersteunen onze gekoppelde producten en services professionals: door de verbinding van de smartphone en het toestel via bluetooth kunnen vaklui hun arbeidsprocessen optimaliseren en fouten, zoals bijvoorbeeld door manuele overdracht van meetwaarden, uitsluiten."

Consequent gericht op de professional

Bosch Power Tools biedt in totaal zeven nieuwe gekoppelde toestellen aan: een combilaser, twee boor- en twee klopboorschroevendraaiers, een haakse slijpmachine en een bouwplaatslicht. Twee laserafstandsmeters en een thermodetector, die door de koppeling met mobiele eindapparaten de documentatie vereenvoudigen, zijn reeds verkrijgbaar. De andere producten worden in de herfst van 2016 en begin 2017 geïntroduceerd. De toestellen zijn consequent aan de wensen van de gebruikers aangepast. "Dat noemen we het "User Experience"-uitgangspunt. We betrekken gebruikers vanaf het begin bij de productontwikkeling en passen onze toestellen wat betreft functie en design aan hun wensen aan", aldus Dammertz. Op deze manier ontstaan in de praktijk gerichte innovaties die erop gericht zijn om professionals optimaal te ondersteunen, daar waar dit tot nu niet altijd het geval was. "Uit onze analyses weten we bijvoorbeeld dat vaklui vandaag slechts 30 procent van hun werktijd voor de uitvoering van de eigenlijke bouwwerkzaamheden kunnen gebruiken.

De resterende tijd wordt door voorbereidende werkzaamheden of voor werkzaamheden achteraf, zoals het uitrusten van het voertuig of voorbereidende metingen ingenomen.

Een oplossing die we professionals aanreiken, is 'TrackMyTools',ons cloudgebaseerd voorraadbeheersysteem voor het beheer en de lokalisering van de werkmiddelen van een bedrijf." Door de in de cloud opgeslagen lokaliseringsgegevens van het toestel weten vaklui altijd waar hun gereedschap zich bevindt en of ze voor het gebruik buiten alle nodige werkmiddelen bij de hand hebben. Dat spaart tijd – die de vakman dan voor productief werk, zoals het schroeven en boren met de nieuwe Connectivity-boor- en klopboorschroevendraaiers kan gebruiken.

Innovatieve accutechnologie vergemakkelijkt het werk voor de vaklui

"We zijn ervan overtuigd dat we vaklui in de toekomst altijd betere oplossingen kunnen aanbieden, die door koppeling een hoge meerwaarde bieden – van de individuele configuratie tot de diagnose op afstand", verklaarde Dammertz. Bosch gebruikt technische mogelijkheden niet alleen, maar ontwikkelt deze ten voordele van de gebruiker continu verder. Wolfgang Hirschburger, ontwikkelingshoofd voor professionele toestellen in geïndustrialiseerde markten, wees op oplossingen die Bosch reeds met succes op de markt heeft gebracht. Een mijlpaal was de introductie van de Lithium-Ion-accu's in elektrische gereedschappen. Deze technologie maakte het mogelijk om compactere en tegelijk krachtige toestellen te ontwikkelen en in 2005 de 10,8 voltklasse voor professionals op de markt te brengen.

Bosch is bovendien wereldwijd de eerste aanbieder die de voordelen van de inductieve energieoverdracht op het gebied van accugereedschappen bruikbaar gemaakt heeft. "Sinds 2014 is er het 'Wireless Charging System', waarmee we vaklui nieuwe mogelijkheden voor het efficiënt, kosten- en tijdbesparend werken met accugereedschappen geboden hebben", aldus Hirschburger. Het potentieel van de accutechnologie is helemaal nog niet uitgeput. Zo biedt Bosch sinds februari van dit jaar het mobile stopcontact GEN 230V-1500 Professional aan, dat dankzij innovatieve lithium-ijzerfosfaattechnologie tot 1650 wattuur energie opslaat en een constant vermogen van 1500 watt levert ‒ helemaal zonder stroomnet. Nieuwste voorbeeld voor innovatieve accutechnologie van Bosch is de accu met hoog vermogen GBA 18V 6,3 Ah EneRacer Professional, die vanaf de herfst van 2016 beschikbaar is. Een verbeterde celinterne stroomverbinder zorgt voor geringere binnenweerstanden, wat ertoe leidt dat van de cellen gedurende langere tijd hogere stromen verlangd kunnen worden. Het resultaat is meer oproepbaar vermogen met een compact accuformaat.

Nieuwe technologieën in dienst van de bescherming van de gebruiker

"We ontwikkelen geen individuele oplossingen, maar denken in systemen", verklaarde Hirschburger. Hierbij gebruikt Bosch Power Tools bijvoorbeeld op het vlak van sensoren de knowhow van andere afdelingen, zoals Bosch Sensortec en de automobielafdeling van Bosch. "We maken deze knowhow voor vaklui bruikbaar, zoals in onze 'KickBack Control'-functie voor schroevendraaiers en boorhamers." De speciaal daarvoor gebruikte Bosch-sensoren kunnen het verwondingsrisico door een terugslag reduceren en zijn een goed voorbeeld voor het gebruik van nieuwe technologieën in dienst van de bescherming van de gebruiker. Daarnaast speelt het bedieningscomfort een alsmaar belangrijkere rol. Met de nieuwe Connectivity-producten voor professionals geeft Bosch de toon aan: vaklui kunnen hun gekoppelde toestellen bijvoorbeeld individueel configureren en hun instellingen voor latere klussen opslaan. Intelligente indicaties direct aan het toestel, zogenaamde HMI's (Human Maschine Interfaces), zullen het werk extra vereenvoudigen. "Het doel is om op lange termijn alle professionele gereedschappen van Bosch te koppelen – en gebruikers hierdoor een meerwaarde te bieden."

"It‘s in your hands" – gebruikers in het middelpunt van de communicatie

De kwaliteit van de professionele elektrische gereedschappen van Bosch is gebaseerd op een precieze analyse van de behoeften van de gebruiker, zijn dagelijkse werk en de permanente uitwisseling met professionals. Ook bij de communicatie zal de gebruiker in de toekomst nog meer in het middelpunt staan: "It‘s in your hands" – dat is de centrale gedachte van de nieuwe merkcommunicatie die Bosch in het kader van de "Bosch Blue Innovation Summit" voorgesteld heeft. Wat Bosch daaronder verstaat, verklaarde Martina Ehrmann, die voor de productafdeling professionele machines voor Europa en Azië bevoegd is. "De professional heeft de knowhow – we reiken hem de juiste producten en services aan om deze knowhow optimaal te benutten en zijn taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren." Bosch ziet zich als partner van de vakman en de industrie. "User experience betekent voor ons dat we onze knowhow en deze van de professional bundelen om samen een doel te bereiken: optimale werkresultaten en maximale productiviteit."

De afdeling Power Tools van de Bosch-groep is een wereldwijd toonaangevende aanbieder van elektrisch gereedschap, accessoires voor elektrisch gereedschap en meettechniek. In 2015 zorgden de circa 20.000 medewerkers voor een omzet van 4,5 miljard euro, ongeveer 85 procent daarvan uit het buitenland. Met merken zoals Bosch, Skil en Dremel staat de afdeling voor klantnabijheid en technische vooruitgang. De belangrijke succesfactoren zijn innovatiekracht en innovatietempo. Ongeveer een derde van de omzet in 2015 haalde de afdeling met producten die minder dan twee jaar op de markt zijn. Ook in 2016 zal Bosch Power Tools in de vier segmenten Elektrisch gereedschap, Accessoires, Meettechniek en Tuingereedschap in Duitsland weer meer dan 100 nieuwe producten op de markt brengen.

De Bosch Groep is een internationaal toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 375.000 medewerkers (situatie op 31 december 2015). Het bedrijf realiseerde in het boekjaar 2015 volgens voorlopige cijfers een omzet van meer dan 70 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep bestaat onder meer uit de Robert Bosch GmbH met ongeveer 440 dochter- en regionale maatschappijen in ongeveer 60 landen. Inclusief handels- en dienstverleningspartners bestrijkt het wereldwijde productie- en verkoopnetwerk van Bosch ongeveer 150 landen. Basis voor toekomstige groei is de innovatiekracht van het bedrijf. Bij Bosch werken wereldwijd 55.800 medewerkers in onderzoek en ontwikkeling op ongeveer 115 locaties. Strategisch doel van de Bosch Groep zijn oplossingen voor de verbonden wereld. Met innovatieve en inspirerende producten en diensten verbetert Bosch wereldwijd de levenskwaliteit van de mensen. Bosch biedt „Technologie voor het leven“.

Silke Winters Account Executive at Grayling Belgium