Casibeans en ontwerpster Maryse Genet lanceren unieke collectie ‘boonoorbellen’

Actie in kader van ‘Jaar van de Peulvrucht 2016’ en 80ste verjaardag Casibeans

Maandag 2 mei 2016 — De Verenigde Naties hebben 2016 uitgeroepen tot het ‘Jaar van de Peulvrucht’. Overal ter wereld worden initiatieven genomen om het verbruik van peulvruchten te promoten. Het ‘International Year of Pulses 2016’, ofwel ‘Jaar van de Peulvrucht 2016’ valt samen met de 80ste verjaardag van Casibeans, één van de belangrijkste toeleveranciers van peulvruchten in België. Casibeans en juwelenontwerpster Maryse Genet slaan de handen in elkaar en lanceren in het kader van deze feestelijkheden een unieke oorbellencollectie. De signature oorbellen, 3D-modellen van bonen, vormen een limited edition die verkrijgbaar zijn via, de voor deze gelegenheid gecreëerde webshop van Casibeans. Daarnaast zullen ze ook worden gepresenteerd op de ‘2016 Global Pulses Convention’ eind mei in Turkije.

Casibeans en juwelenontwerpster Maryse Genet slaan de handen in elkaar

Ter gelegenheid van het ‘Jaar van de Peulvrucht 2016’ en de 80ste verjaardag van de Belgische peulvruchtenimporteur, brengen Casibeans en ontwerpster Maryse Genet een unieke lijn oorbellen op de markt. Geen parels of diamanten om aan je oren te hangen, maar 3D-modellen van bonen. Deze signature oorbellen werden ontworpen door Maryse Genet, professor in de beeldhouwkunst en bestuurder van de ‘Office des Métiers d’Art de la Province du Brabant Wallon’. Het werk van de juwelenontwerpster wijkt af van de klassieke standaard, Maryse Genet is voortdurend opzoek naar nieuwe, unieke creaties. Hiervoor maakt ze gebruik van diverse technieken en materialen, zoals keramiek en textiel, en werkt ze steeds met handgemaakte kralen van klei, fimo-klei, hars, plastiek en natuurlijke vezels. In 2010 werkte ze, samen met ontwerper Bernard Depoorter, aan de jurk van prinses Claire voor de nationale feestdag.

Maryse Genet: “Juwelen ontwerpen gaat voor mij verder dan enkel werken met edele metalen. Het is vooral het creatieproces en de fantasie die hierbij komen kijken die mij passioneren. Juwelen ontwerpen op basis van een 3D-model van bonen was voor mij een wel erg originele, creatieve uitdaging.”

De juwelen werden in rood, wit en zwart geprint met een 3D-printer. Maryse Genet ontwierp de oorbellen zo dat de bonen per kleur of met meerdere kleuren samen gedragen kunnen worden. Daarnaast ontwierp Genet ook twee sjaals met bonenmotief, die gedragen kunnen worden in combinatie met de juwelen. De limited edition oorbellen en sjaals zijn verkrijgbaar via de webshop van Casibeans. Ze worden aangeboden in pakket van drie hangertjes en twee sjaals. De genodigden van de ‘Wereld Peulvruchten Conferentie’, die van 19 tot 22 mei plaatsvindt in Cesme, Turkije, kunnen deze daar eveneens aankopen. Per verkocht exemplaar zal een bedrag gestort worden ter ondersteuning van het Internationaal Jaar van de Peulvrucht.

Peulvruchten, goed voor mens en milieu

De positieve eigenschappen van peulvruchten voor mens en milieu zijn talrijk. Dit is iets waar volgens Caroline Suy, General Manager bij Casibeans, meer aandacht aan geschonken moet worden.

“ ‘International Year of Pulses 2016’ is de grootste campagne aller tijden ter bevordering van het verbruik van peulvruchten. Omdat dit belangrijk jaar voor de sector samenvalt met onze 80ste verjaardag wilden we iets speciaals doen. Bonen, en peulvruchten in het algemeen, hebben tal van positieve eigenschappen voor zowel mens als milieu. Het is belangrijk om de consumenten hier attent op te maken.”

Peulvruchten zijn zeer gezond. Omdat ze rijk zijn aan eiwitten, vezels, vitaminen en aminozuren spelen ze een belangrijke rol in de preventie van gezondheidsproblemen die verband houden met slechte eetgewoontes. Zo dragen ze bij tot de vermindering van hart- en vaatziekten en helpen ze bij het voorkomen van diabetes en bloedarmoede.

Peulvruchten spelen ook een belangrijke rol in de strijd tegen hongersnood in de wereld. In vergelijking met andere gewassen, vereisen peulvruchten tot 50% minder water om te groeien. Hierdoor zijn ze het ideale gewas om te telen in gebieden waar droogte heerst. Voor de teelt van peulvruchten dienen bovendien geen stikstofhoudende meststoffen toegevoegd te worden aan de bodem. Met behulp van bodembacteriën halen ze de stikstof zelf uit de lucht. Deze natuurlijke bron van meststoffen maakt hen dan ook uiterst geschikt voor rotatieteelt. Door de lage energievereisten (water en meststoffen) hebben peulvruchten een lage ecologische voetafdruk.

Peulvruchten worden in ontwikkelingslanden bovendien gekweekt door kleinere, vaak vrouwelijke, landbouwers, en zijn voor hen een belangrijke bron van voedsel en inkomsten.

Praktische informatie

De boonoorbellen en sjaals zijn te koop via www.casibeans.com. De juwelen zijn verkrijgbaar in het rood, wit en zwart, en hangen aan met zilver belegde oorringen. Het setje met de oorbellen met 3 hangertjes en 2 sjaals is verkrijgbaar voor 145 euro.

Over Casibeans

Casibeans is één van de belangrijkste Belgische toeleveranciers van peulvruchten, bonen, erwten, linzen, kikkererwten, zaden en granen aan de verwerkingsindustrie. Het bedrijf heeft afdelingen in Europa en China, en beschikt over een wereldwijd netwerk van gecontroleerde leveranciers. Een gedegen kwaliteit, consistentie, performantie en integriteit vormen de bouwstenen van Casibeans, dat kan rekenen op 80 jaar ervaring op de Belgische markt. CEO Carlo Suy en General Manager Caroline Suy zijn de 2de en 3de generatie aan het hoofd van het familiebedrijf.

www.casibeans.com.

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:

Beatrijs Wouters - Grayling Belgium
GSM:      + 32 470 83 07 62