2015 Topjaar voor toerisme in Kroatië

  • In 2015 kwamen er 8,5% meer aankomsten in Kroatië en waren er 6,9% meer overnachtingen ten opzichte van 2014
  • België is één van de top 20-bronmarkten
  • Belgische reizigers boekten in 2015 840.000 overnachtingen, 5,8% meer ten opzichte van 2014

De toeristische sector in Kroatië boekte een topresultaat in 2015. De Kroatische toeristische diensten noteerden in totaal 14,9 miljoen aankomsten, goed voor een stijging van 8,5% ten opzichte van 2014. Ook het aantal overnachtingen in het land steeg tot maar liefst 80 miljoen, goed voor een groei van 6,9% tegenover 74,8 miljoen in 2014.

Constante groei van de Adriatische kust en indrukwekkende ontwikkeling van de continentale regio

De twee sterks groeiende regio’s in 2015 zijn de Adriatische kust en de continentale regio. Uit de statistieken blijkt dat het aantal toeristen dat naar de Adriatische kust kwam, met 8% steeg tot in totaal 13,1 miljoen. Dat had een positieve invloed op de evolutie van het aantal overnachtingen in de regio: in 2015 liet de Adriatische kust 76,8 miljoen overnachtingen optekenen, een stijging van 6,7% tegenover 2014. Ook de continentale regio van Kroatië boekte een sterke groei, zowel wat het aantal aankomsten als het aantal overnachtingen betreft: terwijl het aantal aankomsten met maar liefst 13,5% steeg tot meer dan 724.000, groeide het aantal overnachtingen bijna even sterk (13,4%). Zo werd 2015 afgesloten met in totaal 1,5 miljoen overnachtingen in de regio. Deze resultaten benadrukken de toenemende populariteit van het gevarieerde toeristische aanbod van Kroatië het hele jaar door.

Buitenlandse vs. binnenlandse toeristen

In vergelijking met 2014 kozen in 2015 zowel meer buitenlandse als meer binnenlandse toeristen voor Kroatië als reisbestemming. Het incoming toerisme was goed voor 13,2 miljoen aankomsten (+ 8,34%) en 72,3 miljoen overnachtingen (+6,76%). Het binnenlandse toerisme steeg eveneens, met 10,13% wat het aantal toeristen betreft en met 8,45% wat het aantal overnachtingen betreft.

De vijf sterkste markten op gebied van overnachtingen

De vijf sterkste bronmarkten inzake overnachtingen in 2015 vertegenwoordigen een marktaandeel van ongeveer 50%. Duitsland is goed voor 16,8 miljoen overnachtingen en een marktaandeel van 21,04%, Slovenië 8,2 miljoen overnachtingen (10,25%), Oostenrijk 6,5 miljoen overnachtingen (8,14%), Tsjechië 5,1 miljoen overnachtingen (6,4%) en Italië 5 miljoen overnachtingen, een marktaandeel van 6,29%.

Uit de statistieken blijkt ook dat de boekingen in het laagseizoen positief evolueren, wat te verklaren is door het feit dat reizigers in alle rust van de authentieke Kroatische gastvrijheid willen genieten.

Toenemende populariteit onder Belgische reizigers

Ook bij Belgische reizigers wordt Kroatië steeds populairder. Ons land staat op de 17de plaats in de top 20 van de sterkste markten voor het Kroatische toerisme. Belgische reizigers boekten vorig jaar 840.000 overnachtingen, 5,8% meer ten opzichte van 2014. "Belgen zijn heel positief over hun verblijf en veel Belgen die voor de eerste keer naar Kroatië komen, blijven terugkomen. Kroatië is niet alleen een ideale en veilige bestemming voor gezinnen in de zomer, maar wordt heel het jaar door geapprecieerd door jonge reizigers, koppels en vrienden die samen reizen. Belgen kiezen voor Kroatië zowel om er van een ontspannende strandvakantie te genieten als om de ongerepte natuur te ontdekken tijdens een actieve vakantie. Zeilen, wandelen en fietsen zijn enkele van de populairste activiteiten van Belgen tijdens hun vakantie in Kroatië. De rijke cultuur, prachtige historische steden, wereldvermaarde wijnen en gastronomie zijn ook een reden waarom steeds meer Belgen graag hun vakantie in Kroatië doorbrengen. Bovendien bevestigen onze statistieken dat steeds meer Belgische bedrijven en multinationals hun congressen en vergaderingen in Kroatië houden," verklaart Ivan Novak, Directeur van de Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme over de toenemende populariteit van de bestemming.

 

# # #

 

Over de Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme

De Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme is een toeristische organisatie met hoofdzetel in Zagreb, opgericht om de identiteit en de reputatie van de bestemming Kroatië in het buitenland te verbeteren en te promoten. In 2015 werden er in totaal 80 miljoen overnachtingen in Kroatië geboekt, 6,9% meer dan het jaar ervoor. De organisatie heeft lokale kantoren in 16 kernmarkten en is sinds 2001 ook aanwezig in België. Sinds 2010 is het aantal Belgische aankomsten in Kroatië gestegen met 58,83%.

Over Kroatië

Kroatië heeft een uitgestrekte kustlijn langs de Adriatische Zee, op slechts een steenworp afstand van Centraal-Europa. De stranden van Istrië en Kvarner liggen op slechts 1.300 kilometer van België en zijn gemakkelijk bereikbaar met de auto. Vanuit Brussel, Antwerpen of Charleroi duurt een vliegreis naar de belangrijkste Kroatische steden slechts 2 uur. Er zijn directe vluchten vanuit België naar 6 van de 7 Kroatische luchthavens. Toeristische trekpleisters in Kroatië zijn de oude vestingstad Dubrovnik, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat, de verschillende eilanden van de Split-archipel, Istrië, de Plitvicemeren, Zagreb, het natuurpark Kopački rit en de stranden van Zrće in Novalja en Zlatni Rat.

Voor meer informatie over Kroatië en de Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme kan u terecht op croatia.hr/nl.

Contacteer ons
Over Grayling

PR Agency: Corporate & consumer brand communications - Media relations & trainings - Reputation & crisis management
// Grayling & Citigate (former PR Force)

Grayling
Kunstlaan 46 Avenue des Arts
1000 Brussels